Foto: RailAdvice

CBTC-teknologi implemeteres i Melbourne

Vår dyktige seniorkonsulent Lars Berggren jobber med systemsikkerhet og sikkerhetsgodkjenning for metroen i Melbourne.

Rail Systems Alliance har ansvar for utrullingen av Melbourne-regionens nye signalsystem basert på CBTC-teknologi. Prosjektet er en del av et større prosjekt som består av en ny 9-kilometer lang jernbanetunnel, med 5 nye stasjoner under Melbourne sentrum, men leverer også CBTC-teknologi for eksisterende linjer.

Foruten nytt signalsystem, leverer også prosjektet plattformdører for samtlige stasjoner i tunnelen og CBTC-onboardsystem til 65 nye tog. Det nye signalsystemet er basert på Bombardiers CITYFLO 650 og ivaretar styring og sikring av trafikk med både CBTC-tilpassete tog og tog uten CBTC (såkalt mixmode operation).  

Vår dyktige seniorkonsulent Lars Berggren er en del av teamet som jobber med systemsikkerhet og sikkerhetsgodkjenning. Lars bistår først og fremst med utviklingen av prosjektets sikkerhetsprogram, bevisføring av prosjektets sikkerhetstyring og i godkjennelsesprosessen mot kunde, herunder:

  • Planlegging av sikkerhetsaktivitet ved oppdatering av delsystemer og for prosjektets delfrister og utrullingsfaser
  • Utarbeidelse av generisk og spesifikt sikkerhetsbevis
  • Utarbeidelse av bow-tie diagram og SFAIRP (So Far As Reasonably Practicable) argumentasjoner for prosjektets topphendelser
  • Kontroll og granskning av tekniske sikkerhetsanalyser
  • Verifisering av farelogg og sikkerhetskrav  

Lars var først engasjert i prosjektet som System Safety Lead fra 2020, da han bodde i Melbourne.

Flere referanser