RAMS-advisor signaling for Bane NOR
RailAdvice assists Bane NOR with RAMS consulting in several signaling projects.
Bane NOR får verdifull støtte fra seniorkonsulent Robin Reiten, som arbeider som RAMS-rådgiver signal for flere av deres prosjekter. Han spiller en avgjørende rolle i å sikre at RAMS (Reliability, Availability, Maintainability, and Safety) ivaretas gjennom hele prosjektenes livssyklus.
Viktige oppgaver som RAMS-rådgiver signal:
- Støtte prosjekt- og prosjekteringsleder Signal for å sikre RAMS i alle prosjektfaser
- Utføre RAMS-aktiviteter i henhold til Bane NORs signalprosesser
- Fasilitere risikoanalyser
- Kontrollere og følge opp RAMS-arbeid hos signalleverandører
- Fremskaffe og utarbeide dokumentasjon til meldinger og søknader til Statens jernbanetilsyn
Her er noen av prosjektene som Robin er involvert i for tiden;
Generisk utvikling Thales
Dette prosjektet arbeider med akseptprosess for Thales signalanlegg L90 5 og tilhørende programvare på generisk nivå. Funksjonaliteten bestilles etter behov av Bane NORs utbyggingsprosjekter eller IKT.
Hove hensetting
På Hove stasjon, rett nord for Lillehammer, på Dovrebanen bygges det 16 nye hensettingsspor for togtype 74 (Flirt) med Thales signalanlegg. Prosjektet forventes ferdigstilt høsten 2025.
Ombygging fra DATC til FATC på Hovedbanen
Mellom Brobekk og Grorud oppgraderes hastighetsovervåkingen fra delvis (DATC) til full overvåking (FATC). Dette tiltaket er siste fase av oppgraderingen på hele strekningen (Oslo S) – (Lillestrøm), med planlagt ferdigstillelse våren 2025.
Alnabru resignalering (ALR)
Som en del av ERTMS-prosjektet skal Norges største godsterminal digitaliseres. Prosjektet innebærer nytt sikringsanlegg og digitalisering av trafikkstyringen. Prosjektet sikter mot ferdigstillelse i 2033.
Robin Reitens innsats er viktig for å sikre at Bane NORs signalprosjekter oppfyller høye nivå for pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet. RailAdvice er glad for å kunne bistå Bane NOR i dette viktige arbeidet.
Bane NOR receives valuable support from senior consultant Robin Reiten, who works as a RAMS consultant for signals in several of their projects. He plays a crucial role in ensuring that RAMS (Reliability, Availability, Maintainability, and Safety) is maintained throughout the lifecycle of the projects.
Key tasks as a RAMS signaling consultant:
- Support the signaling project and design manager to ensure RAMS in all project phases
- Perform RAMS activities according to Bane NOR's signaling processes
- Facilitate risk analyses
- Monitor and follow up on RAMS work with signaling suppliers
- Obtain and prepare documentation for reports and applications to the Norwegian Railway Authority
Here are a few examples of projects that Robin is currently involved in;
Generic Development Thales
This project is working on the acceptance process for Thales signal system L90 5 and its associated software at a generic level. The functionality is ordered as needed by Bane NOR’s development projects or ICT.
Hove stabling facility
At Hove station, just north of Lillehammer on the Dovre Line, 16 new stabling tracks for train type 74 (Flirt) with the Thales signaling system are being constructed. The project is expected to be completed in the autumn of 2025.
Conversion from DATC to FATC on the Main Line
Between Brobekk and Grorud, the speed monitoring is being upgraded from partial (DATC) to full monitoring (FATC). This process is the final phase of the upgrade along the entire line (Oslo S) – (Lillestrøm), with planned completion in the spring of 2025.
Alnabru Resignaling (ALR)
As part of the ERTMS project, Norway’s largest freight terminal will be digitized. The project involves a new signaling system and the digitalization of traffic management. The project aims for completion in 2033.
Robin Reiten's efforts are vital in ensuring that Bane NOR's signaling projects meet high standards for reliability, availability, maintainability, and safety. RailAdvice is happy to support Bane NOR in these important assignments.